Brief: eerste info gefaseerde heropstart vanaf 18 mei

Beste ouder,

We zijn momenteel heel hard aan het werk om de toelating te krijgen om op maandag 18 mei terug les te mogen geven op school.
Met deze brief proberen wij u al een beetje voor te bereiden op de aangepaste afspraken .
Om de veiligheid van onze leerlingen en ons personeel te garanderen, heeft de school zich op een andere manier moeten organiseren. We gebruiken daarbij het draaiboek met maatregelen en richtlijnen dat we van de overheid kregen. 
In dit draaiboek vertrekken alle maatregelen vanuit de principes: vaste contactbubbels vormen, afstand houden en heel veel handen wassen.

Vaste contactbubbels
Leerlingen van het 1ste, 2de en 6de leerjaar
De kinderen van het 1ste, 2de en 6de leerjaar zullen 2 volle dagen per week les krijgen.
Zij worden hiervoor per klas verdeeld in twee groepen. Deze verdeling is terug te vinden in bijlage. Per groep wordt eveneens vermeld welke dagen ze aanwezig dienen te zijn op school.
Op de dagen dat ze les krijgen, zal dat gebeuren door volgende leerkrachten:
1A: meester Danny
1B: juf Katrien
2A: juf Sanne
2B: juf Floor
6A: juf Veerle B.
6B: juf Marissa

Op de dagen dat ze geen les hebben, kunnen ze inschrijven in de opvang op school rekening houdend met volgende voorwaarden:
Zieke kinderen blijven thuis. Kinderen die ziek worden op school moeten zo snel mogelijk opgehaald worden.
Ouders die thuiswerken, vangen hun kind thuis op. Bij twijfel mag de school een attest of bevestiging van de werkgever vragen.
Er wordt opvang georganiseerd voor gezonde leerlingen uit gezinnen waarvan beide ouders buitenshuis moeten gaan werken.

Kleuters en leerlingen van het 3de, 4de en 5de leerjaar
Deze kinderen zullen verdeeld worden in groepen van maximum 14 leerlingen. Kleuters en lagere schoolkinderen worden gescheiden. De leerlingen van de lagere school worden verder opgedeeld per leerjaar.
Om te kunnen inschrijven voor de opvang op school gelden nog steeds dezelfde 3 voorwaarden (zie hierboven).


Afstand houden
We moeten voorkomen dat de verschillende bubbels met elkaar in contact komen. Denk hierbij aan de verplaatsingen door de gangen, de speeltijden, het gebruik van sanitair, ...
Hiervoor is het nodig om:
de speelplaatsen op te delen in zones die niet rechtstreeks aan elkaar grenzen. Kinderen mogen bijvoorbeeld aan de rand van hun strook niet in contact kunnen komen met kinderen uit een andere groep die ernaast speelt;
zoveel mogelijk éénrichtingsverkeer te organiseren aan de toegangen en in de gangen;
de speeltijden op verschillende tijdstippen te laten beginnen en eindigen zodat de verschillende groepen op een ander tijdstip gebruik kunnen maken van het sanitair.
Ook binnen de bubbels vraagt men ons om te trachten de kinderen zo goed als mogelijk afstand te laten houden. Dit zal praktisch iets beter haalbaar zijn bij de oudere kinderen dan bij de kleuters.
Daarenboven hebben alle leerkrachten mondmaskers en een gezichtsbescherming (face-shield). Er is met hen duidelijk afgesproken waar en wanneer ze dit wel en niet moeten dragen.


Voorschoolse opvang
Vanaf 18 mei zullen zowel kleuters als lagere schoolkinderen opgevangen worden door de begeleiders van het Speelhuis in de turnzaal van de school.
De toegang wordt georganiseerd via de ‘normale’ ingang van de school, namelijk de grote zwarte poort.
Vervolgens begeleid je als ouder je kind bij het wassen van zijn/haar handen. Hiervoor zullen mobiele handwasunits ter beschikking zijn op de voorspeelplaats.
Vervolgens laat u uw kind alleen naar boven gaan via de trappenhal naast de zwarte poort. Hierop zal een blad hangen met ‘ingang Speelhuis’.


Organisatie van het brengen en ophalen van kinderen
Er is ons ook gevraagd om te zorgen dat er buiten de schoolpoort geen grote drukte ontstaat waardoor ouders daar de ‘social distancing’ niet zouden kunnen handhaven.
Daarom zullen we werken met 2 ingangen.

Leerlingen van het 1ste, 2de en 6de leerjaar
De leerlingen kunnen de school vanaf 8.15u betreden via de grote grijze poort tussen de kerk en het Speelhuis. Ze wassen hun handen en gaan vervolgens rechtstreeks naar hun klaslokaal. Ze worden daar om 8u30 verwacht.
De lessen stoppen om 15.30u. De kinderen kunnen opgehaald worden via de grote grijze poort.
Er blijft gespreide opvang voorzien tot 15.45u!

Kleuters en leerlingen van het 3de, 4de en 5de leerjaar
De leerlingen kunnen de school vanaf 8.15u betreden via de normale ingang, namelijk de grote zwarte poort op de voorspeelplaats. Ze wassen hun handen en gaan vervolgens rechtstreeks naar hun lokaal. Om 9u00 sluit de poort.
De opvang eindigt om 15.30u. De kinderen kunnen opgehaald worden via de grote zwarte poort.
Er blijft gespreide opvang voorzien tot 15.45u!


Naschoolse opvang
Ook de naschoolse opvang zal zowel voor kleuters als lagere schoolkinderen op school doorgaan.
Kleuters zullen opnieuw opgevangen worden in de turnzaal door de begeleiders van het ‘Speelhuis’ en de lagere schoolkinderen door Gert en Ilse in één van onze kleuterklassen.
De regelgeving voor de voor- en naschoolse opvang valt niet onder de bevoegdheid van het ministerie van onderwijs en zal op een soepelere manier georganiseerd zijn.


Welzijn van de kinderen
We begrijpen ook heel goed dat kinderen ontgoocheld zullen zijn over het schoolsysteem waarin ze terecht zullen komen. Het zal hun mogelijk ook wat angst inboezemen.
Wij zullen alles in het werk stellen om hen zo goed mogelijk op te vangen en te steunen. Wij kunnen echter de impact van het niet zien van vriendjes en van het op afstand zien van vriendjes maar er niet naartoe mogen niet inschatten.
Wij rekenen op uw hulp om hen ook mentaal zo goed mogelijk mee te ondersteunen. Signaleer ons als uw kind in de knoop geraakt.
Kinderen van verschillende leeftijden zullen op verschillende manieren omgaan met de nieuwe situatie. Kleuters zullen anders reageren dan kinderen van de lagere school. Niet alle kinderen zullen uit zichzelf komen vertellen dat ze bang of ongelukkig zijn. Wees alert voor de signalen en spreek er zelf je kind op aan. Laat deze gedachten niet de bovenhand nemen, maar benadruk dat we dit doen om nadien in een veiligere en gezondere wereld te leven waar we met vriendschap en liefde de grootste uitdagingen aankunnen.
 

Meer informatie???? 
Als heel onze organisatie door de preventieadviseur goedgekeurd wordt en nadien door het comité voor veiligheid en gezondheid kunnen wij op 18 mei effectief van start gaan.

We beseffen dat dit heel wat info is.
Om uw kinderen (en u) voor te bereiden op het nieuwe uitzicht van de leerkrachten en de school zal u eind deze week filmpjes ontvangen waarmee u uw kinderen kan voorbereiden.
Heeft u nog vragen over de heropstart van de lessen? Over de opvang op school? Over de veiligheidsmaatregelen? Over de praktische organisatie? Of uw kind naar de opvang kan?
Twijfel niet en neem contact op met:
onze school: 015/21.01.79 (iedere werkdag tussen 8.15u en 16.00u) of secretariaat@octopusschool.be
Huis van het Kind Sint-Katelijne-Waver: 015 30 50 55 (iedere werkdag tussen 9 en 12 uur) of kind@skw.be

Algemene info over het coronavirus vindt u op www.info-coronavirus.be.

Alvast bedankt voor uw medewerking,

Met vriendelijke groeten,
Kelly Hendrickx
GBS Octopus