Brief afstandsonderwijs na de Paasvakantie


Beste ouders

Jammer genoeg moeten we nog even doorgaan met het afstandsonderwijs. Gezondheid is nu het belangrijkste. We hopen dan ook dat alles goed gaat met jullie en dat we elkaar snel, maar zeker en vast gezond, mogen terugzien.
Om de komende weken vlot te laten verlopen, hebben we enkele dingen op een rijtje gezet voor jullie.

Communicatie
- Vanaf nu zetten we alle informatie op onze klasblog. U kan deze vinden via deze links:
                2A: http://octopusschool2.blogspot.com/
                2B: http://octopusschool2b.blogspot.com/
 U kan ook gewoon naar de website van de school surfen (www.octopusschool.be) en dan doorklikken naar ‘foto’s/blogs’.
- We bezorgen u via deze weg ten laatste zondagmiddag het weekschema voor de komende week.
- Mogen we vragen om ons elke vrijdag (of zaterdag als dat voor u beter past) een berichtje te sturen en ons kort te vertellen hoe het schoolwerk ging die week? U mag ons gerust melden wat er nog moeilijk gaat, zo kunnen wij binnenkort sneller inschatten wie nog moeilijkheden heeft met de leerstof.
We vragen ook om bij deze mail foto’s van taken voor spelling toe te voegen. (zie verder)
Bij vragen kan u ons natuurlijk altijd contacteren (via een privébericht op Messenger of per mail):
2A: spauwels@octopusschool.be
Vrijdag 24 april volgen wij de hele dag een online-nascholing. Gelieve de taken voor die dag al eerder te bekijken zodat eventuele vragen toch beantwoord kunnen worden.

Nieuwe leerstof
We bieden vanaf nu ook nieuwe leerstof aan via pre-teaching. Bij deze vorm van leren worden de lessen twee keer aangeboden. Een eerste keer thuis in dit geval, via instructiefilmpjes die we gevonden en gemaakt hebben en een tweede keer in de klas wanneer de lessen kunnen hervatten. We houden op dat moment rekening met de vorderingen van elk kind. Daarom is communicatie tussen jullie als ouders en de juffen heel belangrijk.

Materiaal
- Het nieuwe materiaal kan maandag 20 en dinsdag 21 april nog opgehaald worden tijdens de schooluren.
- U krijgt/kreeg een hele stapel mee. Het is NIET de bedoeling dat de kinderen dit op eigen houtje maken. Uw kind krijgt voor elke week een schema met de te maken taken. De andere blaadjes zijn voor later.
- Er zijn bundeltjes voor taal en rekenen met een gekleurd voorblad. In deze bundels staan de moetjes. Het bundeltje ‘Bezig bijtje’ heeft een wit voorblad. Dit zijn magjes.
- Er zijn voor elke dag magjes voorzien. Op maandag staan verschillende magjes zoals lezen, Bingel, … Deze magjes gelden voor de rest van de week. De volgende dagen staan er telkens extra taakjes bij de magjes die ze vanaf die dag kunnen maken. Ook die mogen op een andere dag gemaakt worden.
- We maakten een papieren versie van het MAB-materiaal (blokjes en staafjes) dat als hulpmiddel gebruikt kan worden bij het maken van rekenoefeningen. Uw kind kan deze uitknippen en in een doosje, enveloppe of zakje bewaren.
- In het rekenbundeltje zitten blaadjes met de tussenstappen. Deze mogen altijd gebruikt worden. Laat uw kind hier best met potlood op schrijven. Zo kunnen foutjes snel weggegomd worden, maar kan het blaadje ook hergebruikt worden als het vol is.
                We zullen ook nog een lege versie op de blog posten voor wie toch graag een nieuw blad          afdrukt.
J

Niveaugroepen
Voor rekenen werken we in de klas met niveaugroepen (kikker – papegaai – krokodil). Deze wisselen regelmatig. Daarom is het moeilijk om uw kind voor de komende twee weken in te delen in een groep. We proberen dit wel. U krijgt van ons nog een mailtje waarin staat in welke groep uw kind zit. Als u ondervindt dat deze taken te moeilijk/gemakkelijk zijn voor uw kind, neem dan contact met ons op. Taken van de andere groepen zijn altijd een magje. Uw kind mag deze dus ook proberen.

Verbeteren
- We plaatsen elke avond de correctiesleutel van de taken van diezelfde dag op de klasblog. De volgende dag begint uw kind met de taken van de vorige dag te verbeteren. Fouten maken mag! U hoeft foutjes niet weg te gommen. Ze geven ons een beeld van de vorderingen van uw kind. U kan ook een kruisje zetten voor de oefeningen die moeilijk gingen.
- We vragen om op vrijdag de taken van spelling aan ons te bezorgen door middel van een foto of een ingescande versie. Zo kunnen wij de spellingtaken verbeteren. Indien u als ouder toch de keuze maakt om de spellingtaken zelf te verbeteren, vragen wij om dit even te laten weten.

Wij hopen op een vlotte samenwerking. Samen lukt het ons!
Draag zorg voor elkaar en tot binnenkort!


De juffen van het tweede leerjaar